Terrierklubbens Viltspår SM

06.09.2014 15:02

Jag och Bettan hade blivit utsedda att få representera SSBTK tillsammans med Sofia och Totte (Garpenborgs Globetrotter) på SM och den 6/9 var det då dags.

Bettan var yngsta deltagaren och jag hade inte räknat med någon placering då hon fortfarande är väldigt ung i sådana här sammanhang, men hoppades på att hon iaf skulle hålla sin svit med idel 1:or.
26 ekipage deltog och de 10 bästa blev placerade.
Bettan ägde skogen! Mycket vilt var i rörelse som hade förstört för många andra mer rutinerade deltagare. Vi startade sist av alla (tror det var vid 14.30) så jag trodde hon skulle vara för trött efter en ruggigt lång dag, vi hade varit igång från kl 4 på morgonen.
Men inte min lilla Bettan inte! Jag kände att hon var taggad och gjorde ett kanonspår och att hon iaf inte spräckt sin svit med 1:or.
Ingen fick veta hur det gått innan prisutdelningen men jag var säker på ännu en etta.

Prisutdelningen började med 0:orna, 3:orna osv till alla 1:or som inte blev placerade utan kom på delad 11:e plats.
Sedan blev jag riktigt glad å Sofia o Tottes vägnar som knep 10:e platsen och dessutom tog sitt championat. STORT GRATTIS!
När de kom till 6an o sedan 5an och vi fortfarande inte fått våra protokoll mm blev jag övertygad om att de glömt oss bland de oplacerade 1:orna o tänkte att jag tar det efteråt.
När de kommer till 3:e platsen och säger att det är en staff som dessutom tilldelats HP (var ju bara två o Totte hade fått sina priser) blev det först blackout i huvudet, hörde jag rätt?
Sedan brast allt och tårarna bara rann!
Min lilla snutta blev SM 3:a och tog även HP!


Bettan är tredje staffen genom tiderna som tagit ett HP så det känns som en bragd att hon knep det innan hon ens fyllt två år.
Hennes korta kometkarriär i Viltspår ser ut så här i dagsläget:

26 maj 2013 - Bettan knappt 6 månader gammal provar spår för första gången och tycker det är skit kul. Vi är båda fast och fortsätter träna hemma.
4 oktober 2013 - Bettan är nu ca 10 månader och gör sitt Anlagsprov med Godkänt resultat. Är färdig för att få starta Öppenklass spår.
9 november 2013 - Bettan nu 11 månader startar sitt första ÖKL och spårar ihop ett 1:a pris!
10 maj 2014 - Bettan nu 17 månader och ett år efter första prova på spåret startar hon sitt 2:a ÖKL och spårar åter ett 1:a pris.
VILTSPÅRPOKALEN
14 juni 2014 - Bettan 18 månader startar sitt tredje ÖKL. Spårar åter ett 1:a pris och blir Svensk Viltspårchampion!!!
15 juli 2014 - Åter ett 1:a pris
VILTSPÅR SM
6 september 2014 - Bettan är på dagen 21 månader. Spårar åter ett 1:a pris, går så klockrent att hon även tilldelas HP och placerar sig som 3:a!!!

Är sjukt stolt över den lilla och har väl inte riktigt fattat det ännu :)

Foto: Sofia Olsson